22 apr. 2011

RAW

Förra veckans fotoläxa var verkligen jättesvår att göra. Ja, jag gjorde den faktiskt inte heller! Jag var ju i London. Först trodde jag att jag skulle ha hur mycket tid att öva som helst, för jag gick ju med kameran hela tiden. Men väl i London kände jag att jag kan ju försjutton inte äventyra våra semesterbilder med att hålla på och testa med en massa ljusintällningar och annat. Dessutom hade jag inte så stort minneskort som behövdes för läxans bildformat.

Den svåra läxan bestod av:
  1. Lära sig ljusets påverkan och använda olika ljusmätningsinställningar i kameran.
  2. Fotografera i RAW (ett bildformat som måste framkallas digitalt innan man kan använda den)
  3. Alltid skärpa på det viktigaste i motivet.
  4. Lära sig hur ett RAW program i datorn fungerar.
  5. Göra en förbättring av bilderna i RAW programet.

Jag vet att alla fotografer och fotoentusiaster tjatar om detta RAW. Jag har varit på föreläsning om RAW på fotomässan så jag är inte helt ovetandes om vad det är och jag har förstått att det är ett superbra format!

Den här veckan har jag i alla fall försökt mig på det här med RAW. Men jag behöver mer motiv. Haffade Viktoria tidigare i veckan, men bilderna på henne med blixt, blev så totalt överexponerade att inte ens RAW kunde rädda bilderna. (Det är det som är en del av syftet med just RAW - att rädda bilder)

Jag tror att jag lyckades med skärpan på den här bilden:)
(Vinden har ruffsat till frisyren å det blev inte så fint, dessutom hamnade ett hårstrå över ögat)
Jag har "framkallat" bilden i RAW programmet.

Här har jag inte fått till skärpan. Fokus ska ligga på ögonen.
(måste över mer på det)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar