1 mars 2011

Systemkamera kurs

Alla som känner mig, vet att jag gillar att fota. Ja, jag älskar bilder!

När jag skaffade min första digitala systemkamera var det meningen att jag skulle lära mig allt om den…men det blev inte riktigt så…det kom annat emellan…och han heter Hans J!

Men nu nästan fem år senare blir det äntligen av! Vi är tre tjejer som ska gå en systemkamera kurs tillsammans. Jätteroligt!

Kursen startade igår och den börjar verkligen från scratch, (men det är väl lika bra J)!  Nu är det bara att lära sig hantera alla knappar och rattar.

Men det är ju inte bara att trycka på rätt knappar, nej man måste tänka på hur man komponerar bilden också. En av de viktigaste sakerna man måste lära sig när det kommer till bildskapande är tydligen hur tredjedelsregeln (rule of thirds) fungerar.

Precis som med allt stämmer mantrat övning ger färdighet så det absolut bästa är att öva, öva och åter öva. Så självaste läxan till nästa gång är att ta en massa foton enligt tredejdelsregeln. Men sen måste vi även välja ut och namnge fyra bilder som hela gruppen ska ta del av...och då blev det hela genast mycket svårare tycker jag! 

Sist men inte minst - tack tjejer för trevligt sällskap och för att detta nu faktiskt blir av <3 !

Lite fakta:
Tredjedelsregeln - Kortfattat  innebär det att man delar in bilden i nio lika stora ytor genom att dra två horisontella och vertikala linjer genom bilden. Motivet placeras exakt vid en av skärningspunterna eller så placerar man viktiga element (exempelvis en horisont) längs med en av de fyra linjerna horiontellt eller vertikalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar