31 mars 2011

Veckans fotoläxa

Ikväll är det dax för fotokurs igen! Kul kul kul!  Veckans fotoläxa har handlat om rörliga motiv och om att lära sig hantera olika slutartider.

Som t ex den här vattendroppen som landar i vatten, där har jag valt att "frysa" bilden (alltså själva stänket) och därför använde jag en så kort slutartid som är möjligt.







Här har vi en bild på söta Tilde.

Bilden ska innehålla både skärpa och viss medveten oskärpa.

Verkligen inte lätt att få till. Den här bilden får jag nog inte ens godkänt på.

Ett stort TACK till Tilde, Molly och deras kompis som ställde upp som modeller så att jag fick träna!




Sen skulle vi även panorera bilden (det gjorde vi på förra kursen också, fast i läge P) Det känns som om jag kan det här med panorering nu :-)

Här kommer min lilla golf farande. Hasse vid ratten och Rebecca som passagerare, och jag bakom kameran så klart :) Bilen går i ca 40 km/h och jag har valt slutare därefter! Fokus ligger på föraren (precis som den ska.)

Här har vi Molly som ställer upp och cyklar för fulla muggar! Fokus ligger på Mollys ansikte (också precis som den ska) Viss rörelse oskärpa på fötterna är okey, för att verkligen visa fartkänslan.

Det är alltså skilland på skaknings oskärpa (som inte är okey) och på rörelseoskärpa (som ska skapa rörelsekänsla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar