27 mars 2011

Italien nostalgi


Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg så gick februari i Italiens tecken. Jag blev lite nostalgisk...räknade ut att jag varit i Italien 5 gånger. Men nu är det jätte läääänge sedan och det skulle vara roligt att åka dit igen. Att det inte har blivit av beror säkert tillviss del på att det inte är så billigt för oss svenskar att turista i Italien längre.

Här är jag 23 år gammal och sitter på en uteservering i Rom och njuter av italiensk glass.
Det var senaste gången jag var i Italien...så det börjar verkligen bli dax igen!!!


Tågluff i Europa - 19 år gammal

Självklart blev det ett stopp i Rom - njuter av värmen och folkvimmlet vid berömda Trevi fontänen.

Ett besök i fantastiska Venedig- det fanns inga lediga rum så det blev till att sova under bar himmel på ett torg tillsammans med ett 40 tal tågluffare från hela europa - trevlig stämmning med musik, sång, skratt och många roliga männskor.
  
 
Klasskamrater Caterina och Fabrizio

Min italienska lärare hade ordnat så att jag som 18 åring fick åka ner till Milano en vecka och gå i skola där.

Så himla häftigt! Väldigt lärorikt och väldigt roligt! Jag bodde hemma hos Caterina och hennes familj.

Därefter kom Caterina till Uppsala och bodde hemma hos mig och följde med mig till min skola.

Jag har försökt leta rätt på Caterina Sogga via facebook, utan resultat. Det skulle vara så himla kul att få kontakt igen!




Första mötet med Italien blev en liten by i vackra Toscana och då var jag bara 17 år. Jag blev störtförälskad i landet, språket, människorna och deras goda glassar! 

Den gången blev det en tur till historiska Florens och även några dagar i magiska Rom.

Bilden: Historien säger att man ska kasta i tre mynt i Fontana di Trevi "one for good luck, one for come back and one for the dream" med höger hand över hjärtat.

Jag dricker av vattnet så att önskningara ska slå in.
 Därefter skulle man dricka ur fontänen!
Och allt det där gjorde jag ju så klart!










Ciao tutti, vediamo!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar