16 juni 2011

Hoi An i Vietnam


Sydostasien
Just nu är mina tjejer låååångt borta, de är nämligen i Vietnam.

Jag har rest en del i sydostasien men aldrig varit i just Vietnam. Jag har varit i Thailand (hela 7 ggr), Singapore ochMalaysia.  Fast både Filipinerna och Vietnam står på min "Asien önskelista".

Att jag trivs i sydostasien beror inte bara på den tropiska värmen utan också på den behagliga atmosfären.
Men det är ändå stor skillnad på folket och atmosfären i de olika länderna - och det beror nog på att de tillhör olika sorters religoner.  Men hur som helst så trivs jag!!!




Hoi An i Vietnam
Fick imorse ett sms av tjejerna om att de är i Hoi An. Jag googlar och läser om staden.

Jag får fram att det är en otroligt vacker gammal stad. En av de äldsta i sydostasien. Stora delar av staden ser exakt ut som den gjorde för 200 år sedan. Väldigt många gamla kvarter är bevarade och Hoi An Old Town finns med på Unescos världsarvslista.

Låter som en fantastisk och charmerande stad.

Resturanger
Jag får också fram att Hoi An ligger vackert vid en flod och längs med floden finns många mysiga restauranger, där det bjuds på fisk- och skaldjur. Där skulle jag må gott!


Skräddare
Hoi An är också berömt för alla sina skräddare och dess förmåga att anpassa och sy upp klänningar, kostymer och t om skor precis som man vill ha det. Det finns en skräddare i nästan varje hus, så är det någonstans man ska sy upp några kläder på sin resa i Vietnam så är det i Hoi An.

Hoppas att tjejerna tar tillfället i akt och syr upp någonting till sig själva. (Även fast Mikaela brukar sy sina egna klänningar)

Klimat
Hoi An har ganska torrt klimat med bara 10% luftfuktighet (vad konstigt!!) Temperaturen ligger på stadiga 28 grader året om. Nu när jag går in på vädersiten http://www.yr.no/ så ser jag att de verkar ha ganska molingt och emellanåt regnstänk den kommande veckan!

Stränderna runt Hoi An
Jag läser att stränderna är mycket vackra och gör ingen missnöjd. Man når ständerna genom att ta sig genom risodlingar och de vackra landsbyggderna. Det låter ju väldigt idylliskt, hoppas att de inte ska färdas på några gamla minfält bara!

Vietnamesiska pengar
Jag har inte kollat upp valutan, men jag vet att Mikaela växlade in allt de hade på växlingskontoret och då fick hon inte mindre än 4,9 miljoner! Det kan väl vara kul att få vara miljonärer för ett litet tag.

Hoppas de har det riktig riktigt bra
Nu hoppas jag att de har det riktigt bra därborta och jag ser fram emot att om 3 veckor få höra om deras reseupplevelser, se alla bilder och kanske få lite tips & råd  om hur det är att resa i Vietnam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar