14 aug. 2011

Äppelsorter?

VECKANS FOTOTRISS: "Så här ser det ut där jag är"
Idag har vi varit hemma hela dagen och min sambo har  pysslat ute i trädgården och så här ser det ut där jag är just idag.

Vilka äppelsorter har vi på vårt träd?
Jag är så glad att det gamla äppelträdet på vår tomt har tagit sig så bra.  När vi flyttade hit för tre år sedan såg äppelträdet inte mycket ut för världen. Vildvuxna syrenbuskar hängde över det stackars äppelträdet. Solens strålar nådde inte fram. Grenarna var torra och hade nästan inga blad.

Men tänk vad lite kärlek och omsorg kan göra. Se vad fint äppelträdet blivit och den vildvuxna syren har blivit en ny tät häck!

Här ska bakas äppelpaj, äppelkaka och kanske kokas mos, för i år får vi en massa äpplen! Det blir till och med två olika äppelsorter! Men vilka sorter är det?
Någon som kan hjälpa oss med vilka äppelsorter vi har på vårt träd?


 Den ena sorten är ganska så röd och ser ut så här, vad kan det vara?

Den andra sorten är helt grön och ser ut så här, vad kan det vara?

Tack för idag!
Vill man ser andras tolkning av veckans fototriss, kan man se det här.


10 kommentarer:

  1. Absolut ingen aning om vad det är för sorter .. vi hade samma undran idag hos sonen på deras tomt.. första sommaren de bor där, så... men va fint med fruktträd .. då blir det många äppelkakor :)

    SvaraRadera
  2. Grönt och grant och fina äpplen. Snygga bilder.

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att den röda sorten är Åkerö äpplen :)

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! De gröna äpplena ser ut som hos mina föräldrar och det är en sommarsort men kommer inte ihåg vad de heter.
    Ha en trevlig vecka! /Isabella

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att ha egna äpple på tomten.Kan inget om äpplesorter men gissar att den översta är Aroma.Tack för att du tittade in till mig. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  6. Kan inte så mycket om äpplen... Kanske du kan ta med några av äpplena till någon trädgårdsmästare och få hjälp?

    Jag tyckte jätte mycket om dina äppelbilder. :-)

    SvaraRadera
  7. Mumsiga äpplen! Men va dom heter...?

    SvaraRadera
  8. Härligt äppelträd, ett sådant hade jag oxå velat ha... ingen aning vad de heter

    SvaraRadera
  9. fina bilder och så skoj att du fått ordning på träd och häck...men ingen aning vilka sorter - det är nog svårt att artbestämma bara via bild. Ta äpplet till en trädgårdsmästare....har också för mig att det på olika platser anordnas arrangemang dit man får komma med sina äpplen för att få dem artbestämda....kan möjligen heta något med äppeldagen eller dylikt...

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset om "Äppeldagen" Googlade på det och fann att vi har en äppeldag i mina trakter den 17 september. Kanoners!

    SvaraRadera